Wednesday, February 24, 2010

Perpetual Burn by Jason Becker

Entry 3:

Today's section of this song involves, excitingly, more string skipping, more sweeps and some decorative notes to a F#m arpeggio.

The first part of this section is a string skipped D arpeggio starting on the 10th fret of the 6th string, followed by a 1st inversion D arpeggio starting on the 9th fret of the 5th string. It really grabs my deep attention how Jason chooses very distinct notes to make one arpeggio sound like two distinctly separate ideas. Clearly, this is just a matter of inversions, which procure a minor or major quality depending on the starting note.

Then we have a very melodic Bº7 arpeggio which skips one note once the 1st string is reached in order to jump to the 16th fret (Ab) and then down in that position but this time with a triplet feel, and up two notes again to the Ab but this time on the 3rd string. This resolves to an F#m arpeggio which has a few 9s (G#) in there and then a C#m6 to beautify it and really make a wonderful melody .

The next part is a simple finger twister of fun. That's what I call it.

It starts on F# on the 5th string and follows it with a minor arpeggio of that root. Then begins this back and forth on the first three strings between F#m and Bm. After that we move up a minor 3rd and repeat the same relationships this time with Am and Dm and then after another minor 3rd up we have C, Em, D, C, F#m, C, F#m. All of these are six-note arpeggios on the first three strings.

Since this section only plays once in the song and has a very distinct quality due to the three-string arpeggio ping-pong I've always thought of it as a very memorable part of the song. One of those sections that randomly starts playing in my head.

Perpetual Burn GP5 tabs can be found here:
http://www.megaupload.com/?d=3J1I8EP6

--------------------------------------------------------------------------

Articulo 3:

La seccion de hoy de esta cancion consiste, entuasiasmantemente, de mas saltos de cuerdas, mas barridos y algunas notas decorativos para un simple arpegio en F#m.

La primera parte de esta seccion es un arpegio en D usando salto de cuerdas, empezando en el 10mo traste de la 6ta cuerda, seguido por una 1ra inversion en D empezando en el 9no traste de la 5ta cuerda. Me llama la atencion el profundo detalle que Jason presto para meticulosamente elegir notas que hagan que un arpegio suene de como dos ideas totalmente unicas. Claramente, esto es simplemente un asunto de inversion, las cuales procuran una cualidad mayor o menor dependiendo de la nota de partida.

Despues, tenemos un arpegio en Bº7 muy melodico que salta una nota una vez que llega a la 1ra cuerda en orden de saltar al 16o traste (Ab) y despues bajar en esa posicion pero esta vez con tresillos y de vuelta dos notas en ascenso hasta al Ab esta vez en la 3ra cuerda. Esto resuelve a un arpegio de F#m al cual le añade unos 9s (G#) y despues un C#m6 para embellecerlo y crear una verdaderamente bella melodia.

La siguiente parte es un simple tuerce-dedos de diversion. Asi me gusta llamarle.

Empieza en F# en la 5ta cuerda y sigue esta nota con su arpegio menor. Despues comienza un va y viene en las primeras tres cuerdas entre F#m y Bm. Despues de eso nos movemos una 3ra menor hacia arriba y se repite la misma relacion pero esta vez entre Am y Dm, y despues otro movimiento de 3ra menor hacia arriba donde tenemos C, Em, D, C, F#m, C, F#m. Todos estos arpegios son de seis notas en las primeras tres cuerdas.

Debido a que esta seccion se presenta solo una vez en la cancion y el hecho que tiene una cualidad distintiva debido a los arpegios de tres cuerdas haciendo "ping-pong", siempre he considerado esta seccion bastante memorable. Es de esas melodias que espontaneamente comienzan a sonar en mi cabeza.

Perpetual Burn GP5 tabs can be found here:
http://www.megaupload.com/?d=3J1I8EP6

No comments:

Post a Comment