Tuesday, March 2, 2010

Perpetual Burn by Jason Becker

Entry 6:

Arpeggios a'hoy! Not only that but man Jason's speed with licks is incredible. You can slow down his music to about 25% with a program like Transcribe (for OSX) or Amazing Slow Downer (for Wind.) and still hear notes that sound are being played at 100% time except they are fast! Astounding........

So today's bit of dissection deals with the arpeggios and licks that follow the beautiful tapping section of the song. Sincerely, knowing the way that Becker actually fingered this stuff is a big advantage, because otherwise the movement between sweeps would become hectic for both hands, if it were done with the standard arpeggio shapes.

We start off with an arpeggio in D major! That's right! D major! I'm too excited. Ok I'm better now. This arpeggio is fragmented, in the sense that after the first 12 notes, we skip a few notes of it and pick it up again on the 17th fret of the 1st string, or A, and go down in D major, then up again.

We then start a sequence of A major arpeggios, creating a bit of a downwards spiral motion horizontally across the neck. In this part it is very important to stop each arpeggio at the right note. They're all inversion, the first one is a 1st inversion, then a root inversion, then a 2nd inversion to E on the 7th fret of the 5t string.

Then we start another arpeggio, this time in B minor. I held my excitement this time! So we start on B and go up and do the same fragmented idea, after playing 12 notes, we skip to the 5th of the arpeggio on the 14th fret of the 1st string, or F#.

Now, we have a little madness. There is a very fast lick that kicks in on the G on the 15th fret of the 1st string. It goes down six notes in the same position, then shifts down half a step to grab the F# on the 14th fret of the 1st string, and does a four-note run to C#.

When this little fast bugger is done, we start on G on the 8th fret of the 2nd string doing a scalar run up to the 6th then down to the 3rd and shifting our hands to make the F#nd the starting note and do the same pattern. So, up to the 6th, back to the 3rd, pick up pattern again on the correspondent 2nd. This is a fast lick....

Then the pattern breaks a bit to introduce another set of fast-paced arpeggios. Now we're going down in E minor. We shift all the way to the 3rd fret on the 1st string for the last E minor arpeggio, and we change to B minor, starting with B on the 7th fret of the 1st string, down one octave and up again, then shift accordingly as shown in the video in a typical three-string arpeggio sequence.

We get up to one octave above where the B minor started, and we change to F#, again with a three-string arpeggio sequence, until we get to a root movement at around position six on the neck. We finish this arpeggio and we jump to the B on the 12th fret of the 2nd string and repeat the same lick that previously was explained. You know, the one going up to the 6th, down to the 3rd.... you get the point.

And done. And relax, breathe. And do over!

Good luck!

-----------------------------------------------

Articulo 6:

A puro arpegio. No solo eso pero vaya que la velocidad de Jason en algunos licks es increible. Uno puede bajarle la velocidad a su musica a cerca de 25% con un programa como Transcribe para OSX o Amazing Slow Downer para Windows y aun asi escuchar notas que suenan a velocidad normal pero ademas rapidas. Impresionante...

La diseccion de hoy toma lugar sobre la seccion de arpegios que sigue a la hermosa seccion de tapping de la cancion. Sinceramente, sabiendo las figuras que Becker utilizaba para estos temas es una gran ventaja, porque si no los movimientos entre barridos serian problematicos para ambas manos, si estos fueran hechos con las figura estandar de arpegios.

Empezamos con un arpegio en D MAYOR! D MAYOR. Me emociona el tema. Ok, un relajo. Este esta fragmentado en el sentido que despues de las primeras 12 notas de el, nos saltamos unas notas para retomarlo enel 17mo traste de la 1ra cuerda, A, y bajamos de vuelta en D mayor, y volvemos a subir.

Ahora comenzamos una secuencia de arpegios en A mayor, creando algo como una espiral en descenso, horizontalmente por el cuello. En esta parte es muy importante para cada arpegio en la nota correcta. Son todos inversiones estos, el primero siendo una 1ra inversion, depues inversion en raiz, y despues una 2da inversion hasta E en el 7mo traste de la 5ta cuerda.

Despues empezamos otro arpegio, esta vez en B menor. Esta vez me aguante la emocion. Asique empezamos en B y subimos y hacemos la misma fragmentacion del comienzo, tocando las primeras 12 notas y saltando a la 5ta del arpegio en el 14vo traste de la 1ra cuerda, o F#.

Ahora comienza un poco de locura. Hay un 'lick' muy rapido que empieza en G en el 15to traste de la 1ra cuerda. Baja seis notas en la misma posicion, despues nos movemos un semi tono hacia abajo y agarramos el F# en el 14to traste de la 1ra cuerda y hacemos una corrida de cuatro notas a C#.

Cuando esta partecita termina, empezamos en G en el 8vo traste de la 2da cuerda haciendo un movimiento en escala hasta la 6ta de G despues bajamos a la 3ra y movemos la manopara hacer de F# la nota de inicio, repitiendo el mismo patron. Entonces, se sube a la 6ta, bajamos a la 3ra y agarramos el patron en la 2nda, correspondiente a la siguiente parte del patron.

Este patron termina cuando se presenta una nueva seccion de arpegios. Ahora empezamos a bajar con E menor. Bajamos hasta el 3er traste donde hacemos el ultimo arpegio de E mienor, y cambiamos a B menor, empeazando con B en el 7mo traste de la 1ra cuerda, bajando una octava y subiendo de vuelta. Ahora hacemos patrones de tres cuerdas de arpegios tipicos.

Llegamos a una octava de donde comenzamos en B menor, y cambiamos a F#, de vuelta con secuencia de arpegios de tres cuerdas, hasta que hacemos un movimiento a raiz alrededor de la 6ta posicion del cuello. Terminamos este arpegio y saltamos a B en el 12vo traste de la 2da cuerda y repetimos el mismo lick que previamente explique. Ya saben... el que sube a la 6ta, baja a la 3ra... ya entienden..

Listo. Relajense, respiren. Y comienzen de vuelta!

Buena suerte!

Perpetual Burn GP5 tabs can be found here:
http://www.megaupload.com/?d=3J1I8EP6

No comments:

Post a Comment